Умови доступності для осіб з особливими потребами

В нашому навчальному закладі організовано інклюзивне навчання.

Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі». Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.

Інклюзивне навчання:

  • Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
  • Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
  • Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.

Основа інклюзивного навчання

Всі учні:

  • Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
  • Мають індивідуальні здібності й особливості.
  • Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
  • Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
  • Пізнають скрізь.

Хто такі діти з особливими потребами?

Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.

Що таке інвалідність?

«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.

  • Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.
  • Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.
  • Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.

Переваги інклюзивного навчання.

Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:

  • Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
  • Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
  • Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
  • Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
  • Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
  • Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
  • Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.

Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.

  • Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.
  • Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби.
  • Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.
  • Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.
  • Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.
  • Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації
  • Сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.
  • Формувати команду – директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.
  • Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.

Основні нормативні документи щодо організації інклюзивного навчання

Закони України

1. «Про повну загальну середню освіту»

2. Закон України від 05.09. 2017 р. № 2145-VIII «Про освіту» (ст. 19,20).

3. Закон України «Про освіту» № 2145-VII від 05.09.2017 (із змінами)

4. «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні»

5. «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»

6.. «Конвенція про права осіб з інвалідністю»

7. Закон України від 05.06.2014р. №1324-VII «Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання».

8. Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо прав інвалідів» (№ 4213-VI від 22.12.2011)

9. «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»


Постанови Кабінету Міністрів України

1. Постанова Кабінету Міністрів України від 29 жовтня 2025 р. №1386 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сфері освіти»

2. Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2024 р. № 1519 «РОЗПОДІЛ у 2025 році обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами»

3. Постанова Кабінету Міністрів України від 26 серпня від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (зі змінами)

4. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» (зі змінами)

5. Постанова Кабінету Міністрів України від 16 березня 2019 р. №221 «Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр» (зі змінами)

6. Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 №898 «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» (зі змінами від 30.08.2022 №972 «Про внесення змін до Державного стандарту базової середньої освіти»

7. Постанова Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 № 1289 «Про затвердження Порядку забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти»

8. Постанова Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2019 р. № 530 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти (зі змінами)

9. Постанова КМУ від 21.08.2019 р. №779 "Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти"

10. Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти» (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 № 688)

11. Постанова КМУ від 21.02.2018 р. №88 “Деякі питання використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у 2018 році”

12. Постанова КМУ від 22.08.2018 р. №617 «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів» (ПОЛОЖЕННЯ про ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти)

13. Постанова КМУ від 22.08.2018 р. № 615 «Про затвердження Порядку використання у 2018 році коштів, передбачених у державному бюджеті на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами»

14. Постанова КМУ від 12.07.2017р. №545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр»

15. Постанова КМУ від 08.07.2015 р. № 479 «Про внесення змін у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298»

16. Постанова КМУ від 29.07.2015р. №531 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963»

17. Постанова Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2012 р. № 734 «Про організацію діяльності загальноосвітніх шкіл та професійних училищ соціальної реабілітації» (зі змінами)

18. Постанова КМУ від 18.07.2012 р. № 635 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963»

19. Постанова Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 р. №1242 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (зі змінами)

20. Постанова Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 «Про встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» (зі змінами)

21. Розпорядження КМУ від 07.06.2024 р. №527-р «Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024-2026 роки»

Накази МОН України

1. Наказ МОН України від 20.08.2025 №1162 «Про внесення змін у методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні»

2. Наказ МОН України № 783 від 28.05.2025 «Про внесення зміни до наказу Міністерства освіти і науки України від 06 грудня 2010 року № 1205»

3. Наказ МОН № 1120 від 09.08.2024 року «Про внесення змін до типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти»

4. Наказ МОН України від 27.11.2024 №1671 «Про внесення змін до Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти»

5. Наказ МОН України від 15.05.2023 № 563 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні»

5. Наказ МОН України № 1/11479-23 від 03.08.2023 "Про методичні рекомендації "Безпечне освітнє середовище: Надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації"

6. Наказ МОН України від 12.08.2022 № 743 «Про затвердження типових освітніх та навчальних програм для 1-2 та 3-4 класів ЗЗСО»

7. Наказ МОН України від 29.08.2022 № 769 «Про внесення змін до типової освітньої програми для 5-10 (11) класів закладів середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами» (як ресурс) 8.Наказ МОН України від 07.12.2021 № 1317 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-10 (11) класів закладів середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами» (як ресурс)

9. Наказ МОН України від 15.09.2021 №957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (зі змінами)

10. Наказ МОН України від 18.10.2019 № 1310 “Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників для роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти відповідного до вимог Конценції “Нова українська школа”

11. Наказ МОН України від 01.02.2018 р. № 90 “Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 06 грудня 2010 року № 1205”

10. Наказ МОН України від 08 червня 2018 року № 609 «Пpo затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»

12. Наказ МОН України № 1205 від 06.12.2010 «Про затвердження Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти»

13. Наказ Держспоживстандарт від 28.07.2010р. № 327 (доповнено Класифікатор професій посадою асистента вчителя інклюзивного навчання)

Листи МОН України

1. Лист МОН № /17666-25 від 26.08.2025 року «Про організацію освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році»

2. Лист МОН № 1/20608-25 від 01.10.2025 "Про забезпечення підтримки дітей, які мають труднощі в освітньому процесі, пов’язані з можливими розладами психіки та поведінки"

3. Лист МОН України від 13.05.24 року № 1/8358-24 «Про забезпечення дотримання мовного законодавства»

4. Лист МОН від 17.05.2024 №1/8707-24 «Про проведення заходів з питань психічного здоров’я»

5. Лист МОН № 1/13007-24 від 22.07.24 року «Про методичні рекомендації щодо соціалізації та інтеграції дітей внутрішньо переміщених осіб у громадах»

6. Лист МОН України від 29.03.2022 №1/3737-22 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»

7. Лист МОН України від 15.06.2022 №1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами»

8. Лист МОН України від 29.09.2022 № 1/11471-22 «Про роботу асистентів учителів»

9. Лист МОН від 03.09.2021 р. №1/10-2451 «Щодо організації інклюзивного навчання»

10. Лист МОН від 08.10.2019 № 1/11-8875 "Потенційним авторам щодо підготовки підручників і посібників для осіб з особливими освітніми проблемами і посібників для педагогічних працівників"

11. Лист МОН № 1/9-302 від 04.06.20 року «Щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами закладами освіти в літній період»

12. Лист МОН України від 09.06.2016р. №1/9-293 «Про доступність дітей з особливими потребами до опорних навчальних закладів».

13. Лист МОН України від 13.08.2014 р. №1/9-414 «Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів»

14. Лист МОНмолодьспорту України від 26.07.12 №1/9-529 «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання».

15. Лист МОНмолодьспорту України від 25.09.12 № 1/9-675 «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя».


Про організацію інклюзивного навчання у 2025/2026 навчальному році

Відповідно до нормативно-правових документів та заяв батьків у Макарівському ліцеї продовжено навчання 10 дітей з особливими освітніми потребами у 7-и інклюзивних класах.

Відповідно до нормативно-правових документів та заяв батьків у Макарівському ліцеї для трьох учнів з особливими освітніми потребами організовано навчання на педагогічному патронажі.

Для всіх учнів розроблені індивідуальні навчальні плани та індивідуальні програми розвитку, розклад корекційно-розвиткових занять згідно висновку Макарівського ІРЦ. За кожним учнем з ООП закріплено команду психолого-педагогічного супроводу, яка надає допомогу у навчанні, здійснює моніторинг розвитку дітей та звітується на засіданнях команд супроводу.

Зразок заяви на інклюзію

zrazok-zayavi-na-inklyuziyu-2025.doc

План роботи з організації інклюзивного навчання на 2025/2026 н.р.

plan-roboti-zakladu-po-inklyuzii-25-26.docx

Тематика засідань команд психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП на 2025/2026 навчальний рік

tematika-komand-suprovodu-2025-2026.docx